ARCHITEKTURA: Obří exkrement na Petříně a císařovy nové šaty

I.
Představte si, že by nějaký věhlasný designér a umělec přišel s nápadem renovovat například Petřínskou rozhlednu. Že je to stavba tak nějak zastaralá a nemoderní, do kontextu nové České republiky, plně začleněné v Evropské unii, se nehodící.

Místo ní by navrhl model obrovského, hnědého, zatočeného, lidského exkrementu. Argumentů, které by takový věhlasný umělec, snesl před veřejnost, by se našlo jistě spousta: Že se model od původní rozhledny vlastně ani tolik neliší (točité schody zůstanou zachovány a na vrcholu je špička, takže co), že na rozdíl od nicneříkající věže symbolizuje něco, co je přece nesmírně přirozené a nám všem vlastní. A že projekt samozřejmě počítá s tím, že na vrcholu bude přirozeně vlát vlajka Evropské unie a pod základy bude tak nějak symbolicky umístěn model vlajky české, aby bylo tak nějak vidět... jak na tom vlastně jsme. A že je to prostě úžasná věc a kdo to nechápe, je zaprděný Čecháček, vůbec ne Evropan a kdo ví, jestli náhodou není pro radarovou základnu v Brdech. Copak by se asi stalo?

V první fázi by se asi laická veřejnost ťukala na čelo. Nikdo by sice nepochyboval o tom, že na Petříně je beztak exkrementů psích i lidských až dost, ale tohle už je opravdu trochu moc. Ve fázi druhé by se ovšem spustila obrovská kampaň, kde by věhlasní umělci přesvědčovali jeden druhého, sami sebe a laickou veřejnost, o jak úžasný a hvězd se dotýkající projekt jde. Velebili by zejména neotřelost, kreativitu stvořitele, jeho úspěchy v zahraničí a zásobníky umělé mlhy, nainstalované v okrajích exkrementu, aby se z něj věčně kouřilo. V následující fázi by se Češi tedy opět uhodili do čela - jak jen mohli být tak blbí, nevzdělaní a neevropští a nechápat umělcův záměr! A ačkoliv v soukromí by většina z nás připustila, že se jí model produktu lidské střevní peristaltiky na místě rozhledny zas až tak úplně nelíbí, na veřejnosti by jej naopak vehementně chválili.

Nepřipomíná vám to něco? Tu pohádku všichni znáte. Císař se producíruje před veškerým obyvatelstvem a ukazuje své „nové šaty“. Vladařův public relations tým dlouho předtím masíroval zblblou veřejnost o kvalitě jeho nové konfekce, kterou ušili věhlasní mistři z patnácti států, politicky a ekonomicky přimknutých k císařství, až tomu ona zblblá veřejnost dokonale uvěřila.

Ale ouha. Každý, kdo má oči, vidí, že emperor na sobě zhola nic nemá. Namísto skvěle padnoucího obleku je vidět císařovo obrovské panděro a drn chlupů, ze kterého se despotickému vládci kinklá bimbas. Podívaná vskutku pro otrlé žaludky! Přesto si nikdo z přítomných bezmozků neodváží nic říct nahlas. Až teprve malé dítě, které ještě není tak úplně zblblé a svázané každodenní mediální masáží, onu trapnou skutečnost přede všemi vysloví a své neblahé rodiče vystaví nebezpečí kriminálu a veřejné ostrakizace.

Nepřipomíná vám to něco? Ale samozřejmě. Jde mi o ten fialovo-zelený hnus, který je podle věhlasného architekta a jeho užitečně idiotických řiťolezců přesně to, co Češi potřebují. Češi to stále ještě úplně nechápou, ale média od prvního dne neúnavně masírují veřejnost, protichůdné názory až na světlé výjimky ignorují a pokud se někdo proti té příšernosti ráčí ozvat, i když je to, ehm, prezident republiky, je jeho názor veřejně pranýřován a, co je horší, vysmíván. Informace, že věhlasný architekt zvítězil v „soutěži“ podvodem, nechává sdělovací prostředky zcela chladnými. Jsme opravdu tak zblblí, že si necháme líbit všechno? Po dokonalé socansko-komunistické propagandě je u nás prý přes šedesát procent národa proti umístění radarové základny v Brdech. Proč se lidem jedna koule, která bude umístěna kdesi v lesích a nikdo kromě povolané vojenské techniky jí na vlastní oči nespatří, lidem tak nelíbí a proč se veřejnost stejně hlasitě nevysloví proti Prahu dehonestujícímu výsměchu, která bude navíc za její peníze?

PS Úvodní příměr jsem si nevybral zcela náhodně. Zde můžeme jasně vidět, že hovno bývá zhusta to jediné, co po sráčích z rádobyumělecké sféry zůstane.

Komentáře

Velice mi to připomíná podobnou situaci s Veletržním palácem, kam se tzv. "umělecká skupina Rafani" vysrala - a to doslova - a prezentovala to coby své umělecké dílo. Názory, že hovno ležící ve Veletržním paláci umění není, byly také označovány za "buranské", "zaprděné" a vůbec "kulturu nechápající" a "česky malé".
Anonymní píše…
Jj, však na Rafany na konci článku odkazuju, ale nepodařilo se mi udělat aktivní link...

Populární příspěvky z tohoto blogu

Obhajoba Pirátů: Proč byla digitalizace předem odsouzena k nezdaru aneb mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky

ZE ŽIVOTA KOCOURKOVA: Hnědí, rudí, všechno jedna pakáž

SPOLEČNOST: Stojíme na prahu. Čeho?