SPOLEČNOST: Opožděné důsledky nacismu
Nacionální socialismus ve své antisemitské nenávisti vyhladil přibližně šest milionů Židů, přičemž ti ostatní, kteří jeho běsnění nějak přežili, ve většině případů odešli do Izraele. Tolik důsledek Hitlerovy politiky vůči evropským Židům. Jsou ale i jiné důsledky, o nichž se příliš nemluví, protože v Evropě je zvykem nekritizovat svou současnost a všechny chyby házet na minulé generace. Vyhlazení a následný exodus Židů totiž měl i jiný důsledek: mravní a ekonomický úpadek evropských národů.
Židé měli už odedávna talent na obchod, bývali často vzdělanější, než většina populace. Mimochodem to byl jeden z důvodů, proč jak nacionální, tak internacionální socialisté s takovou radostí poukazovali na to, že "nikdy nepracovali rukama", čímž je předhazovali závistivé lůze jako vhodný terč. Židé, o kterých mluvím jako o elitě, nebyli však pouze bohatí továrníci v západní Evropě, ale i majitelé hospod z chudé Haliče, kteří žili stejně z ruky do huby jako ostatní, ale žili kulturněji. Neožírali se do němoty, měli pevnou etiketu, kterou se řídili. Což samozřejmě v Haliči, na východním Slovensku či Podkarpatské Rusi, kde bylo normální, že se muž kvůli alkoholu nedožil padesáti, působilo jako až přílišné vyčuhování z davu.
Tím, že Židé opustili Evropu a přestali být typickými sousedy většiny z nás, naše společnost přestala být s elitami v denodenním styku. Což se nevyhnulo ani Čechám (někdy, když to vidím, tak si říkám, zda se to neusadilo zejména v Čechách) a způsobilo to skutečnost, že ze slov elita či inteligent se stala nadávka. Kdo ze čtenářů si vzpomene, jestli v životě kdy slyšeli výraz "ty inteligente" jako nadávku? Kdo ze čtenářů si vzpomene na to, kdo a kdy použil výraz "elita" ve smyslu zahanbujícím? Ano, vězí v tom všechny skupiny české společnosti, od popeláře po prezidenta. Soudím, že se v tom poznají i mnozí čtenáři tohoto článku. A schválně - kolik čtenářů tohoto článku kdy v životě slyšelo, nebo použilo výraz "ty žide" jako nadávku? Tím, že se (nejen) česká společnost zbavila elit, zhrubla a pojem "elita" se osobně vyprázdnil. Přestal označovat továrníka Izáka, bankéře Arona nebo další, začal být odosobněný. Tím se slovo elita stalo postupem času nadávkou.
Jenže zdravá společnost, která to chce někam dotáhnout, elity potřebuje. O to teď mají "naše" rostoucí elity větší problém, neboť přirozeně k elitářství tíhnou, ale pod tlakem svého okolí to maskují, protože slovo elitář vylučuje v pojetí dnešní společnosti pojem slušný člověk. A čím víc se prosazují na poli finančním i akademickém lidé, kteří elitami v pravém slova smyslu nejsou, tím víc se posiluje negativní konotace pojmu elita. Kdo je tedy elitou? Podle mého názoru člověk, který je zdvořile nesehnutý. Který je ochotný, ohleduplný, pracovitý, ale ví, že zisk je dobrá věc a peníze, které jsou legálně a legitimně nabyté, jsou fajn a netřeba se za ně stydět. Mezi elitu patří člověk, který své okolí předčí v otevřenosti své mysli, dohlédne i dál než do sousední vesnice, zajímá se o svět, v němž žije hlouběji, než většina. Takovou elitou bývali v evropské společnosti mimo jiné Židé. Teď si česká společnost svou elitu podvědomě hledá - a nenajde ji, dokud si neuvědomí, že být elitou či mít ve společnosti elity je dobrá věc. Do té doby bude pouze evropským nádeníkem, kterého se ani nikdo na nic neptá. Bohužel se obávám, že i v diskusi pod tímto článkem se najde mnoho takových, kteří budou vymýšlet důvody proč to nejde, nebo proč je dobré být hulvátským nádeníkem a nechodit s pány na led. Ještě teď se Hitler i Stalin někde v kotli radují, jak s těmi "elitářskými žiďáky" zatočili. Jako i mnozí z vás.
Židé měli už odedávna talent na obchod, bývali často vzdělanější, než většina populace. Mimochodem to byl jeden z důvodů, proč jak nacionální, tak internacionální socialisté s takovou radostí poukazovali na to, že "nikdy nepracovali rukama", čímž je předhazovali závistivé lůze jako vhodný terč. Židé, o kterých mluvím jako o elitě, nebyli však pouze bohatí továrníci v západní Evropě, ale i majitelé hospod z chudé Haliče, kteří žili stejně z ruky do huby jako ostatní, ale žili kulturněji. Neožírali se do němoty, měli pevnou etiketu, kterou se řídili. Což samozřejmě v Haliči, na východním Slovensku či Podkarpatské Rusi, kde bylo normální, že se muž kvůli alkoholu nedožil padesáti, působilo jako až přílišné vyčuhování z davu.
Tím, že Židé opustili Evropu a přestali být typickými sousedy většiny z nás, naše společnost přestala být s elitami v denodenním styku. Což se nevyhnulo ani Čechám (někdy, když to vidím, tak si říkám, zda se to neusadilo zejména v Čechách) a způsobilo to skutečnost, že ze slov elita či inteligent se stala nadávka. Kdo ze čtenářů si vzpomene, jestli v životě kdy slyšeli výraz "ty inteligente" jako nadávku? Kdo ze čtenářů si vzpomene na to, kdo a kdy použil výraz "elita" ve smyslu zahanbujícím? Ano, vězí v tom všechny skupiny české společnosti, od popeláře po prezidenta. Soudím, že se v tom poznají i mnozí čtenáři tohoto článku. A schválně - kolik čtenářů tohoto článku kdy v životě slyšelo, nebo použilo výraz "ty žide" jako nadávku? Tím, že se (nejen) česká společnost zbavila elit, zhrubla a pojem "elita" se osobně vyprázdnil. Přestal označovat továrníka Izáka, bankéře Arona nebo další, začal být odosobněný. Tím se slovo elita stalo postupem času nadávkou.
Jenže zdravá společnost, která to chce někam dotáhnout, elity potřebuje. O to teď mají "naše" rostoucí elity větší problém, neboť přirozeně k elitářství tíhnou, ale pod tlakem svého okolí to maskují, protože slovo elitář vylučuje v pojetí dnešní společnosti pojem slušný člověk. A čím víc se prosazují na poli finančním i akademickém lidé, kteří elitami v pravém slova smyslu nejsou, tím víc se posiluje negativní konotace pojmu elita. Kdo je tedy elitou? Podle mého názoru člověk, který je zdvořile nesehnutý. Který je ochotný, ohleduplný, pracovitý, ale ví, že zisk je dobrá věc a peníze, které jsou legálně a legitimně nabyté, jsou fajn a netřeba se za ně stydět. Mezi elitu patří člověk, který své okolí předčí v otevřenosti své mysli, dohlédne i dál než do sousední vesnice, zajímá se o svět, v němž žije hlouběji, než většina. Takovou elitou bývali v evropské společnosti mimo jiné Židé. Teď si česká společnost svou elitu podvědomě hledá - a nenajde ji, dokud si neuvědomí, že být elitou či mít ve společnosti elity je dobrá věc. Do té doby bude pouze evropským nádeníkem, kterého se ani nikdo na nic neptá. Bohužel se obávám, že i v diskusi pod tímto článkem se najde mnoho takových, kteří budou vymýšlet důvody proč to nejde, nebo proč je dobré být hulvátským nádeníkem a nechodit s pány na led. Ještě teď se Hitler i Stalin někde v kotli radují, jak s těmi "elitářskými žiďáky" zatočili. Jako i mnozí z vás.
Komentáře
Anonymní: Článek je o tom, že především Židé kdysi tvořili elitu národa, což je pravda. Nikde tam autor nepíše, že všichni a že čistě jen oni.
Budiž, vy berete nacismus až moc v lajnách, budiž...nejsou to sionacisti, ale siofašisti. Spokojen?
Ale! Negativní, i oprávněné, kritiky židů jsou vesměs automaticky brány jako rasismus...tak mi řekněte, jsou samostatnou rasou či ne? Oni, tedy jistá část, to tak prostě bere.
Zdraví Alkedos ;-)
Židé jsou národ a jako takoví mají tedy právo na nacionalismus. Nevidím na tom nic špatného...
Kritika, i oprávněná, kterékoliv menšiny je brána automaticky jako rasismus, i když jím není (viz Romové, ti jsou taky bílé rasy jako my a stejně je to rasismus).
Pan anonymní by se měl občas taky začíst do jiné literatury, třeba Bible nebo Koránu... Navíc bych doporučil přihlédnout k tomu, že tyhle spisy nejsou úplně aktuální (no, i když zrovna Korán je aktuální až až).
Btw. na situaci ve Švýcarsku mají podíl právě antinacionalisté (multi-kulti-sté by se to možná dalo nazvat) jako vy dva...
Sionacionalisté mi nevadí. Ale jejich extrémní část (a není malá!) bych nenazval jinak než sionacisty...či případně siofašisty, když tu tak slovíčkaříme...ony ty pojmy jsou stejně už hodně rozmělněny...inu, Newspeak :-)).
Kritika menšiny...já píšu o kritice židů v Israeli, kde menšinou nejsou. A když by se to zase bralo globálně, tak jsou menšinou i Arabové a Číňani. Ale u těch je kritika (neříkám že ne oprávněná, je to příklad od příkladu) běžná, u židů okamžitě nastupuje protiútok rasismem, antisemitismem, holocaustem...jaká je to pak debata?
Samozřejmě, extrémní část (nacisté, fašisté) je kapitola sama o sobě.
No nevím, Arabové se s kritikou zrovna moc dobře nesmiřují (pravda, neohánějí se rasismem). A Číňanům je každá kritika úplně u pr*ele (dobře vědí, že si na ně nikdo otevřeně netroufne).
Aha, v Izraeli... Já myslel u nás. Tak to potom jo, i když v Izraeli... Tam je to takový "divoký východ". Proč by se neoháněli, když jim mezinárodní právo tyhle termíny (bezúčelné) vkládá do pusy...
fakt, ze judaizmus, este aj v najzapadnutejsich stettloch bol zavisly na citani tory a teda na gramotnosti zidov sa da chapat ako urcita intelektualna prevaha nad vacsinovym obyvatelstvom. ale ani intelektualna prevaha, ani asimilacia, z ktorej zapadna kultura dodnes tak profituje a profitovala nezabranili tomu, aby sme tu ako ich nazyvas elitu, nechali my slovaci aj cesi odtransportovat a povrazdit. pravdou je, ze teraz retrospektivne sa lahko nostalgizuje za dobami spred 2. svetovej a za zidovskou "elitou", ale ten isty antisemitizmus, ktory koncom 19. storocia este viedol k pogromom (napriklad aj v prahe) viedol na koniec k tomu, ze nemal kto zabranit rieseniu zidovskej otazky, ako ju postuloval hitler.
kto by uz chcel ist po stopach takejto elity? hlavne ked vieme ako skoncila...