SPOLEČNOST: Vyhazov z práce za modlitbu? Opravdu?

Přečetl jsem si článek o tom, že vedení školy v Británii propustilo učitelku z důvodu, že se modlila za svoji nemocnou studentku. Původně jsem se chtěl rozohnit o další oběti politické korektnosti, která starou dobrou Anglii sžírá jako mor. Protože jsem ale nechtěl čerpat jen z tuzemského (a značně zaujatého) zdroje, přečetl jsem si místní zpravodajství a zjistil, že se celý příběh mohl odehrát také úplně jinak.

O co tedy šlo? Celou story kompletně popisuje tento článek, který sice stojí na straně poškozené učitelky, nicméně je psán v poměrně objektivním duchu, názor tedy dostala i protistrana, což je podle mého názoru klíčové. Podle všeho silně křesťansky založená Olive Jonesová, která pracovala nikoliv jako učitelka ale jako doučovatelka dlouhodobě nemocných dětí, navštěvovala čtrnáctiletou dívenku nemocnou leukémií. Podle svých slov nabídla prý jejím rodičům, že se bude za dívenku modlit. Byla ujištěna, že rodina oné dívky není věřící, takže v tomto tématu dále nepokračovala. Matka oné dívenky si nicméně stěžovala zaměstnavateli a pobožná kantorka dostala výpověď z práce.

"Kdybych spáchala zločin, reakce by byla zřejmě stejná," rozhořčeně reagovala vyhozená pedagožka.

Až potud děsivý příběh. Článek nicméně cituje také rodiče té dívky, podle nichž časté návštěvy paní Jonesové "traumatizovaly" jejich nemocnou dceru. Paddy a Stephanie Lynchovi řekli deníku Daily Mail, že paní učitelka říkala jejich dceři, že když mladí lidé zemřou, přijdou do nebe, z čehož byla mladá dívenka "velmi rozhozená". "Sezení s učitelkou Jonesovou zvyšovala její trauma a proto jsme se rozhodli, že ta dáma nebude nadále vítána v našem domě," citují britská média rodiče. Jonesová navíc prý ignorovala jejich opakované výzvy, aby "přestala s kázáním".

Ať se na mě moji křesťanští přátelé nezlobí, ale být já v pozici otce, jehož čtrnáctiletá dcera bojuje se smrtelnou nemocí, vyprovodil bych svíčkovou bábu ze dveří, sotva by jen stačila ceknout něco o posmrtném životě. Ještě bych se moc držel, abych ji na schodech nenakopal do pozadí.

Co se týče vyhazovu z práce, takový "trest" se mi nejdřív zdál příliš tvrdý. Jenže je třeba si uvědomit, že celý problém neleží ve svobodě slova a náboženského vyznání, jak se to paní Jonesová a její souvěrci snaží interpretovat. Vůbec ne! I čeští katolíci se mýlí, když ve svém článku píší, že Jonesová navštěvovala nemocnou dívenku ve svém osobním volnu. Ta dáma byla přece placená za doučování mimo školu.

Z čehož vyplývá to, že dívku s leukemií měla jen a pouze učit matematiku (což by jí patrně rozptýlilo a pomohlo) a nikoliv jí dávat kázání o tom, co přijde po smrti. Za to jí zaměstnavatel nejspíš neplatil. Ve světle těchto informací se pak zdá, že milá dáma dostala vyhazov nikoliv za své náboženské přesvědčení, ale za zneužívání pracovní doby k ryze soukromým účelům.

Chápu však, že takové vysvětlení se křesťanským fundamentalistům, kteří jsou ve svém svatém rozhořčení stejně krátkozrací jako jejich odpůrci, ani trochu nehodí do krámu.

Komentáře

Finrod Felagund píše…
Tomáš Halík napsal v jedné své knize velmi moudrá slova - mnoho lidí si víru ztotožňuje s berličkou, která jim má dát jistotu. Tak to ale není, víra není jistotou, ale nadějí, že něco nějak MŮŽE být. Bohužel lidé, kteří věří v tom smyslu, že tupě opakují bez přemýšlení nějaké poučky, se tak budou chovat vždy. Rozdíl mezi pravou a falešnou vírou je ten, že zatímco pravá víra se s rozumem, nejistotou a skepticismem vůči svým vlastním postojům pojí, ta falešná vytváří falešné kulty. Bohužel mnoho lidí, mezi nimi i fundamentalisté z euportálu, věří falešně - slepě uctívají pravidla, neptají se, přizpůsobují realitu své víře místo toho, aby to bylo naopak. Pak to dopadá tak, jak jsi v článku napsal.
Anonymní píše…
Finrod: to jste napsal moc hezky. Tomas Halik ma obcas velmi dobry postrehy, nicmene na eportalu ho nenavidi asi hlavne za jeho postoje a nazory ohledne viry (ktery povazuju za velmi rozumny a inspirativni), i kdyz by spis meli duvod ho nenavidet za jeho levicacky politicky postoje, nenavist ke klausovi a svazacky eurohujerstvi. Nebyt toho a Halikova neskutecneho narcismu, kdy se mazli se slovy, doslova s nima obcuje a z kazde druhe vety tu mene, tu vice napadne odkapava snaha se chlubit, tak ho mam rad. Jeho knizky si rad prectu, bohuzel i v nich se neubrani a donekonecna pise oslavny ody sam na sebe (predevsim na svou vzdelanost, intelektualni vysi atd.).
Finrod Felagund píše…
Anonymní, neřekl bych že má levičácké postoje, on je postmodernista, a to nemusí nutně znamenat levicovost. Postmodernista může být úplně klidně (a často i je) ten největší "vrahoun z vólstrýtu", jak by levičáci řekli, v tom to není. Problém s pravicí a levicí a dělením na pravicové a levicové je docela dost velký, protože často ti, co o sobě tvrdí, jak jsou pravicoví, vykazují typické levicové rysy; opačně to ovšem nefunguje. Málokdy jsem viděl někoho se prezentovat jako levičáka a aby měl názory ve skutečnosti pravicové. Spíš to vidím na to, že opravdové pravicové hodnoty, tzn. úcta k soukromému majetku, soukromým hodnotám, etická maxima "žij a nech žít", představování si společnosti jako systému postavenému STRIKTNĚ na smlouvách (psaných i nepsaných) a absolutním zákazu retroaktivity, svým způsobem pravicové vidění světa je volání po tom nejpřirozenějším stavu věcí, neideologickém, co možná nejracionálnějším světě. A tady vážně musím říct, že kolegové z e(u)portálu nejsou pravicoví ani omylem, stejně jako lidi ze stran a sdružení typu PiS, KDH či Radia Maryja.

Co se týče Evropské unie, svazácké eurohujerství a evropanství jsou dvě různé věci. Halík je Evropan, nikoliv eurohujer. Eurohujerem rozumím člověka, který ideologicky omlouvá každou blbost, která má na sobě nálepku s evropskou vlajkou a odmítá EU kritizovat; Evropan z přesvědčení je člověk, který považuje existenci sjednocené Evropy za nejlepší možný model uspořádání v Evropě, identifikuje se s Evropou a je kritický k EU stejně, jako jste kritický Vy třeba k některým elementům v české Poslanecké sněmovně - co ale, jestli Vám správně rozumím, nijak neumenšuje Vaši loajalitu k českému státu. A to je právě ten rozdíl. Problém je v tom, že mezi "módními euroskeptiky" v ČR se rozmohlo označovat za eurohujery i lidi, co žádní hujeři nejsou, jenom se identifikují s Evropou. A na tom ale nevidím nic špatného, pro mě je Evropa jako stát mnohem přirozenější, než Česká republika jako stát (ta mi vůbec připadá jako po Československu druhá nejhorší možnost jak státoprávně ukotvit české země - když už, tak samostatné Čechy, Morava a sjednocené Slezsko, všechny tři součástí evropské konfederace). Přesto nemám problém s tím když vidím nějakou křivárnu v rámci EU ji kritizovat.
Finrod Felagund píše…
A ještě bych dodal - na rozdíl od lidí z Euportálu já mám zkušenost žití v zemi, kde hodnoty, k nimž se kolegové z Euportálu romanticky upínají, jsou celospolečenským diktátem a jejich akceptování se pro místní občany bere prakticky jako povinnost. Takový život byste podle mě nechtěl. Přijeďte, najděte si práci v Polsku, zkuste tady strávit rok a pak si promluvíme.
Anonymní píše…
http://www.euportal.cz/Authors/felagund.aspx

A že jste pro ně napsal 20 článků...

zejména ten článek o tom, že EU je spojencem islámu by asi dnes Finrod rád stáhl, že ? Nebo když podporoval vládu PiS a LPR.

Co ten obrat ?
Anonymní píše…
"Ukazuje se, že euro je pouze konstruktivistickým socialistickým projektem evropeistických elit, který si nikdo nepřeje a který stejně dříve nebo později zkrachuje."

Finrod Felagund na euportalu :-)

oni vás odtamtud vyrazili, že je najednou tak nenávidíte ?
Finrod Felagund píše…
Ten nadpis tomu dodal Lukáš Petřík bez mého vědomí, článek měl původní pracovní nadpis jiný. Ale to je jedno, psal jsem pro ně v roce 2006, to je čtyři roky zpátky. Když se podíváte na tehdejší články, tak nebyly zdaleka tak fanatické a náboženské. S Euportálem jsem se (já, ne oni se mnou) rozešel asi před dvěma lety kvůli rozporům v otázce Benešových dekretů a sudetských Němců, EU a dalším věcem, víceméně se to shoduje s dobou, kdy Ondřej Šlechta přestal šéfovat Eportálu (kdy byl odejít kvůli tomu, že publikoval články autorů různých názorů a nedržel jednu linii). Co se týče mého názoru na EU, měl jsem kritičtější období kolem roku 2006, ale z dnešního pohledu, kdy jsem mezitím pracovně zabýval Evropskou unií a tím jak funguje vím, že jsem neměl dost informací a zatímco tehdy se mé názory na EU odvíjely od médií, dnes od toho, že vím docela dost nejen o ní, ale také od toho, že se zabývám evropským právem, tak o tom něco vím. Nicméně nedělá mi problém přiznat, že tehdy jsem se mýlil, stejně jako se pravděpodobně v některých věcech mýlím teď, to je naprosto přirozené a nemám problém s tím, jak dostanu nové a lepší informace svůj názor změnit. Nejsem dogmatik ani fanatický věřící, na rozdíl od jiných :)
Finrod Felagund píše…
Kromě toho Lukáš Petřík tehdy několik článků podepsal mým jménem - u těch, s kterými jsem souhlasil nejméně, jsem to už tehdy napsal do diskuse, že nejsou ode mě. Omylem to tehdy nastavil tak, že se všechny články z kategorie "novinky" automaticky publikovaly pod mým nickem.
Finrod Felagund píše…
Kromě toho jak už jsem psal výše - od té doby jsem taky žil v Polsku a zkusil jsem si v praxi hodnoty, k nimiž se Euportál upírá teoreticky. A řekl bych, že to byl možná můj hlavní obrat, protože před mým polským pobytem jsem byl vcelku pozitivně nastaven na takové to romantické hrdinství, tradiční morálku a kdo ví co ještě a právě naprostá všudypřítomnost - a POVINNOST - těchto hodnot kolem mě mi je spíš dost znechutila, takže řekl bych, že to stálo za tím, co Vy popisujete jako "obrat"... Holt každý asi v mládí blbneme :) Barroso byl u komunistů, já jsem byl u Euportálu - oba jsme prohlédli.
Anonymní píše…
finrod: me jsou ty tradicni hodnoty atd, sympaticky, ale nesmi to stat vynucovat... s tim mam u konzervativcu problem... prijde mi to... ehm, levicovy jak prase
Finrod Felagund píše…
Anonymní: No právě. Právě jak jsem tady už v jednom článku psal - čeští konzervativci mi až moc připomínají západní komunisty - naivně věří ve společnost, která by mohla být celá konzervativní, tradiční, supermorální, atd., jenže to se jim strašně snadno dělá, když využívají všech výhod živobytí v zemi, kde se jim zaručuje svoboda vyznání a svoboda myšlení a projevu nejen státem, ale kde to uznává i společnost. V Polsku samozřejmě stát všechny svobody garantuje, ale k čemu Vám je zastání státu, když se v případě, že se projevíte jinak než většina, na Vás sesype hromada Vašich spoluobčanů, kterých je tolik, že Vás ani stát neochrání, i kdyby chtěl, protože zkrátka tu moc nemá. Skutečně realita živobytí v konzervativní zemi mi hodně dala a hodně ukázala...
Ondra píše…
Jen poznámka: odejit jsem nebyl, odešel jsem sám. Vydavatelem Euportálu, stejně jako Eportálu byl zcela jiný člověk, který se na publikační činnosti vůbec nepodílel. Já jsem měl jeho plnou podporu a v případě svého zájmu bych ten server spravoval dál a stížnosti, apely a výhružky (dosti trapné, ale rozebírat je nebudu) jistých lidí, se kterými jsem se neshodl, by s tím nehly ani o píď. Ale já jsem ztratil zájem s těmi jistými lidmi spolupracovat a začal jsem se věnovat jiným projektům.

Anonymní píše…
Takhle, me obcas i celkem prijde fajn pocist si o tradicnich hodnotach a moralce na eportalu atd., ale jakmile zacnou mlit fanaticky a zaslepene o ortodoxnim, zkostnatelym katolicismu, stylem, ze me ovane duch nejakych sektaru nebo muslimskych fanatiku (proti kterym tak bojujou na eurabii... ehm, Freude jsi tam?), je to v haji. Nekdy si pro inspiraci rad prectu clanky radikalnich ortodoxnich katoliku typu M. Semina, protoze obcas opravdu inspirativni jsou, pokud si obcas clovek odmysli ty fanaticky ulety. Bejvaj tam i dobry myslenky.
template píše…
Já si přátelé myslím, že diskutovat o nějakých stránkách by se mělo spíš na těch stránkách samotných :-) Něco k tématu by nebylo?
Unknown píše…
"Chápu však, že takové vysvětlení se křesťanským fundamentalistům, kteří jsou ve svém svatém rozhořčení stejně krátkozrací jako jejich odpůrci, ani trochu nehodí do krámu."
Přemýšlím, jestli tady náhoudou autor nepsal i o sobě, protože jestli pozorně čtu zdejší články, je ona "svíčková bába" ideozločinec, který svou nepřirozenou univerzalistickou vírou, snad dokonce srovnatelnou s fašismem či komunismem, zásadním způsobem přibrzdil vědecký, technologický i duchovní vývoj západní civilizace.
Ale vážně. Podle mého skromného názoru, který prosím nikomu nijak nevnucuju, ale stojím si za ním, je křesťanství vírou založenou na odpuštění, naději, pokoře, porozumění a na individuální zodpovědnosti za svobodně přijaté morální hodnoty. Přijde mi, že to zmíněná dáma nepochopila. Jakoby nahradila pokoru a porozumění kazatelstvím a formalismem. Kde zůstala naděje, když vyprávěla nemocnému člověku o smrti a posmrtném životě, jehož podstata je mimochodem úplně jiná, než jakési triviální přesunutí kamsi. A kde se bere ta arogance vyprávět o smrti někomu, kdo k ní má evidentně blíž. Jestli totiž ten člověk toho o životě náhodou neví mnohem víc než já.
Je ovšem trochu ošemetné (a nekřesťanské:) takhle někoho soudit. Na celé věci je mnohem důležitější jiná věc, pokud si někdo objednává nějakou službu (doučování), má přeci právo být s ní nespokojen a nemusí to nijak a nikomu zdůvodňovat. Není to o žádné svobodě slova nebo vyznání, protože ta, ať se to nekomu líbí nebo ne, u mě doma neplatí. Představa, že bych třeba nechal v obýváku řečnit nějakého nácka je snad sama o sobě dost absurdní.
A ještě jedna věc. Přijde mi šíření jakýchkoli hodnot či víry nikoli osobním příkladem, ale tlacháním a poučováním, jako neskutečně protivné, pobuřující a mnohem destruktivnější než když se do hodnocení třeba křesťanství pustí jeho odpůrce, třeba Finrod (sorry, nemůžu si pomoct:). Nad tím se dá mávnout rukou, je to jeho názor a není povinné ho brát vážně. Ale násilné vnucování (a z toho pramenící netolerance, Polsko si dovedu docela dobře představit, barevně) vnějších a formálních atributů víry, protože víra sama se vnutit prostě nedá, je podle mě projevem naopak slabosti a nesebevědomí.
Anonymní píše…
Tomas: hezky!!! Moc hezky a trefne receno!

Populární příspěvky z tohoto blogu

Obhajoba Pirátů: Proč byla digitalizace předem odsouzena k nezdaru aneb mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky

ZE ŽIVOTA KOCOURKOVA: Hnědí, rudí, všechno jedna pakáž

SPOLEČNOST: Stojíme na prahu. Čeho?