PRÁVO: Trh s hudbou potřebuje zásadní inovaci
Skutečnost, že je současný model prodeje hudby a celého řešení autorských práv nevyhovující, se ví už dlouho. Jako problém v celospolečenské diskusi ale vidím především to, že se otázka staví jako konflikt mezi kupováním CD v kamenných obchodech na straně jedné a pirátstvím na straně druhé. Tím se odvádí pozornost od možných způsobů inovace tohoto trhu tak, aby byli spokojeni autoři i jejich posluchači – a o právě tyto dvě skupiny by mělo v hudebním průmyslu jít především.
Nevěřím tomu, co říkají autorské svazy, že lidé (a hlavně ti z postkomunistické Evropy) mají pirátství doslova v krvi a proto je na ně potřeba přísnost. Důkazem pro falešnost tohoto tvrzení je to, s jakou lehkostí majitelé iPhonů a iPodů Touch nakupují legálně aplikace, je-li jim to umožněno. Apple AppStore funguje tak, že uživatel si na začátku používání přístroje spáruje přístroj se svou platební kartou a kdykoliv si pak chce něco koupit, má možnost to dělat jen po vyplnění hesla od svého účtu. Jednoduše, lehce, elegantně a v částkách od 18 Kč za nejlevnější aplikace po například 100 Kč za ty dražší (většinou poměrně kvalitní hry). Lehkost, uživatelská přívětivost a jednoduchost takového nákupu vede k tomu, že se málokdo obtěžuje s pokoutným sháněním nelegálních aplikací (warezu) a na těchto miniaplikacích se rozjel obrovský byznys.
Proč to funguje v případě takových prográmků a ne v případě hudby? Trh se softwarem je totiž, na rozdíl od hudby či filmů, plně globalizovaný a Češi tak nemají přístup pouze k tomu, co někdo určil pro český trh, ale k jakémukoliv obsahu na celém AppStore. Zároveň se uplatňuje velmi účinné pravidlo, že člověk radši vydá víckrát malou částku, než jednou za čas ekvivalentní částku velkou. Aby tento obchodní model mohl začít fungovat i v případě hudby (a filmů) je pro to rozhodující udělat především dva kroky. První – dát autorská práva za digitální obsah z národní na evropskou úroveň a druhý – uzavřít úmluvu o sdílení digitálního obsahu mezi EU a USA. Samozřejmě se něčeho podobného jen tak nedočkáme, protože distributoři, jejichž pozice je dosti anachronická, lpí na starých pořádcích a mají vynikající lobbying u každé vlády jednotlivých členských zemí. Jak to funguje v České republice, odhalil nedávno Českou pirátskou stranou provozovaný server PirateLeaks, který zveřejnil ukradená data z ministerstva kultury o nezdravých kontaktech mezi (zejména) OSA a vládou. Současný stav je totiž takový, že zatímco mohu sednout do auta a (za předpokladu, že žiju v Praze) dojet za tři hodiny do Norimberka a tam si zcela legálně koupit levnější CD s hudbou, která se prodává i v ČR a přivézt si ho zpět, aniž by mě zastavila jediná kontrola, elektronicky totéž udělat nelze. Kvůli nepřenesení autorských práv na evropskou úroveň totiž hudební vydavatelství dělají něco, co by žádnému jinému průmyslu nikdy neprošlo (bylo by to v rozporu s články 101 a 102 Smlouvy o fungování Evropské unie a Nařízeními EU 1/2003 a 330/2010), totiž rozdělují trhy. V reálném, nikoliv virtuálním světě už od případu Consten & Grundig je rozdělování trhů zakázané a tudíž panuje na evropském trhu zdravá konkurence. Kvůli tomu, že autorská práva nespadají do kompetencí EU, tak jednotlivá vydavatelství vytvářejí oligopoly, které kontrolují a udržují ceny uměle na vysoké úrovni – což brání další inovaci v oboru.
O jakou inovaci by mohlo jít je nasnadě – už dnes, když existuje mnoho internetových rádií, by bylo možné zavést zcela nový systém distribuce hudby. Představte si následující situaci: posloucháte písničku, která se vám líbí. Na stránkách internetového rádia se ukazuje její jméno, jméno autora, text a cover obrázek. Vedle toho všeho je tlačítko “koupit”, kde když si kliknete, po jednoduchém vyplnění čísla karty, platnosti, vašeho jména a kódu CVV ji máte hned v počítači třeba za dvacet korun. Kdo by tu dvacku nedal, když ho písnička osloví? Nemusíte přitom pátrat nikde po torrentech, Rapidsharu ani dalších místech, bát se virů nebo čehokoliv dalšího. Umím si představit i pokročilejší verzi – díky digitalizaci rozhlasového vysílání by něco takového mohlo být bez problémů možné i u pozemního, nejen internetového vysílání. Pak by to bylo ještě jednodušší – se svým autem, domácím rádiem či jiným spotřebičem byste měli spárovanou svou platební kartu, u toho nastavený denní limit (aby se nemohlo stát, že v případě odcizení vám někdo kartu na písničkách vyluxuje) a pak jen jednoduché tlačítko “koupit písničku”. Tu by vám rozhlasová stanice poslala do mailu. Jsem absolutně bezvýhradně přesvědčen o tom, že tento model by přinesl mnohem více peněz autorům, než ten současný a zároveň by zásadně snížil pirátství. Jediný, kdo by byl bit, by byly současné nahrávací giganty. A upřímně – alespoň já pro ně plakat nebudu.
Co takové inovaci brání? Jak jsem řekl výše, neexistence (minimálně) celoevropského, nejlépe však globálního trhu s hudbou a filmy. Dále pak diskriminace na základě původu – nákupčí je dnes kádrován podle toho, ve které zemi žije a kde má zaregistrovanou platební kartu. Dalším problémem je zkostnatělý bankovní sektor, který by, nebýt EU, dodnes odesílal transakce v rámci stejné banky v řádu dnů a který dělá drahoty kolem vydávání embosovaných platebních karet běžným klientům. V západní Evropě je už dávno standardem, že prakticky každá vydaná platební karta je embosovaná – v České republice, Polsku, na Slovensku či v Maďarsku se takové karty sice vydávají, ale často si o ně člověk zvlášť musí říct. Už to je dostatečně silná bariéra pro to, aby člověk, který není zvyklý platit s kartou po internetu, tak platit ani nezačal. Velká hudební vydavatelství jsou dnes sama globalizovaná, leč výhody globálního trhu nedopřávají svým zákazníkům, naopak je odírají. Právě kvůli jejich globálnímu charakteru nejsou jednotlivé státy z to s nimi cokoliv dělat, protože vždy je snadné začít vyhrožovat stažením se z toho jednoho konkrétního trhu. Pro globální firmu je to prakticky bezbolestné, pro stát to může znamenat významnou ztrátu. Nové distribuční firmy se uchytí jen těžko, protože jim autorská práva nikdo neprodá (nemají totiž distribuční kanály). Kvůli nepostižitelnosti distributorů hudby a filmů podle stejných pravidel, jako platí u jakýchkoliv jiných firem tak dochází k tomu, že nejen že vydavatelství rozdělují trhy a fixují ceny, ale dokonce i nutí prodejce k tomu, aby braly zboží výhradně od nich a ne od konkurence. Tyto vertikální dohody jsou – opět, všude kromě autorských práv za hudbu a filmy – tvrdě nelegální pod unijním právem i právním řádem všech jejích členských zemí zvlášť. V USA se například trestají ještě přísněji, než v EU.
Z výše uvedeného vyplývá, že prakticky jediný způsob, jak se vymanit z diktátu velkých vydavatelství a rozhýbat trh s hudbou (zároveň dopřát autorům více peněz a posluchačům či divákům větší úspory) je přenesení tohoto práva na evropskou úroveň a uzavřít patřičné dohody s USA, odkud většina produkce pochází. Sečteno a podtrženo – kdo si v Evropě pokoutně stahuje Big Bang Theory, dělá to v době, kdy běžný Američan může udělat totéž jednoduše, oficiálně, zcela legálně a zdarma. Jen proto, že je z Evropy, ho distribuční společnosti nutí čekat na uvedení téhož v Evropě. Když dotyčný navíc žije v České republice, dostane možnost to vidět až po několika letech a ještě jen s českým dabingem v nějaké televizi. Kdo si chce koupit třeba nějakou country hudbu z Tennessee a bydlí v Praze má rovněž smůlu – pokud nemá americkou platební kartu a nepřipojí se přes americký proxy server. Totéž platí i o někom, kdo by chtěl z nějakého důvodu si koupit Karla Gotta z českého serveru i-legalne.cz (pokud vím, jediného s tímto účelem) třeba ve Francii. Otáži se klasicky – komu to nejvíce svědčí? Posluchačům či divákům? Autorům snad? Ne, jen distribučním společnostem. Jakou tyto společnosti tvoří jinou hodnotu než to, že distribuují něco, co by se bez nich distribuovalo levněji, lépe a efektivněji, nebýt starých a zkostnatělých umělých zákonů, které si vylobbují, protože je každý jeden členský stát EU slabší, než ony? Nepřišel už konečně čas poslat je do stejného muzea, jako například obchodníky se svítiplynem, či koňské handlíře?
Komentáře
máte naprostou pravdu. Skutečně jeden z nejzásadnějších problémů je, že některé, zejména starší, filmy či nahrávky jsou legálně nesehnatelné. Chápu, že se v ČR nevyplatí fyzicky vydávat hudebníky zpívající v afrikánštině, welštině nebo třeba skotské gaelštině. TAk proč je za pár šupů nenabídnout digitálně...
P.S. za nutnost ovsem povazuju prodavat to v nekomprimovanem formatu (WAV, pripadne FLAC apod.). Prodavat mptrojky je (minimalne u kvalitnejsi hudby) celkem drzost, to je format dobrej tak do prenosnych prehravacu, na soustredenej poslech na kvalitnim vybaveni je ale na picu.
Warez je asi stejná "zlodějna" jako doma vypálený alkohol...
Tudíž když bych kradl CD, budu se cítit jako zloděj - když něco postahuju z Uloz.to, necítím se jako zloděj... ty by ses cítil jako zloděj, když by sis nahrál nějakou hudbu z rádia anebo nahrál film z televize? Určitě ne...
Zároveň jsem za tuto dobu zcela dobrovolně daroval dvěma hubům když jsem používal DC, později trackeru asi úhrnem 3000,-
Kdyby nějak aktivně chtěli, dal bych i víc.
Kdyby mi někdo obsah zpřístupnil pohodlněji za korunové částky, používal bych.
Donedávna si příbuzná chodila půjčovat filmy do videopůjčovny... ale asi před rokem jí její počítač přestal přehrávat novější DVD. Nějaké nové ochrany či co. Ukázal jsem jí jak používat torrent, občas kouká na kinotip. Od té doby jí videopůjčovna nechybí. A i kdyby byla zadarmo, už by si tam půjčovat nechodila... proč taky.
OSA a podobný sráčský organizace mě prakticky nezajímaj. Pro mě jako konzumenta je důležité dostat produkt pohodlně. Respektive s dobrým poměrem pohodlí/cena/kvalita. Jestli mi to sprostředkují nadšenci nebo nadnárodní korporace je mi jedno.
To co říkáš je částečně správný, ale naslouchat by ti měli spíš ty nadnárodní organizace, uživateli to může být buřt.
Torrent je pohodlnej.
Co se OSA týká, pokud chce hrát ať si zřídí tracker a nabízí torrenty za korunový poplatky. Pokud hrát nechce, ať nehraje, nikdo ji nepotřebuje. Mohla by mít rychleji novinky, na jejím trackeru by nehrozilo (ani nepravděpodobný) nebezpečí postihu.
Osobně mi situace vyhovuje. Jdu si pro věci který chci, který mě zajímaj, pokud by byl tracker provozovanej na komerční bázi, bylo by tam mrtě komerčního balastu, reklam, analyzovalo by se co stahuju, vnucovalo by mi to jiné písničky, filmy, hry, spamovalo mail informacema který mě nezajímaj.
A EU? Nevím jakej měla pozitivní vliv na banky, ale vim že si kvůli ní nemůžu koupit funkční teploměr s odchylkou pár desetin za pár korun, ale cosi co měří s odchylkou o dva řády větší a stojí asi desetkrát tolik. Ne děkuji.
A ještě k bankám, když je ta EU tak úžasně zregulovala, proč mezinárodní (v EU) převody na účet stojí víc než poslat peníze poštou v obálce? A proč tak usilovně sanuje dluhy států který by prostě mohli zbankrotovat. Jo ty státy dluží bankám, že! :-D
Do prdele s ní.
Souhlasím s Vaším článkem, ale dovolím si něco poznamenat k Vašim komentářům.
Dnešní "hon na piráty" mi připadá stejně absurdní jako demonstrativní vylévání whiskey do kanálu v Americe ve 20. letech. Politici, právníci a policajti se tvářili strašně přísně, ale lidi na to stejně kašlali a vesele chlastali dál. Jediný, kdo z toho nakonec něco měl, byla Cosa nostra. A dneska je to podobné s kopírováním softwaru, byť samozřejmě za jiných podmínek a v jiném kontextu. To se týká i organizovaného zločinu, byť v menší míře - na kopírování se totiž obohacuje mafie a dokonce i teroristické organizace.
Jinak ano, smlouvy se mají dodržovat a zákony se mají ctít, ale neměla by se z nich dělat posvátná kráva. Kdybychom si tady všichni hráli na skautíky, tak bychom se nikdy nevyhrabali ze středověku.
Pokud jde o samotné kopírování, myslím si, že je tady jedna věc, která se většinou přehlíží, a to je prostý fakt technického pokroku. V 19. století kopírování "duševního vlastnictví" (bože to zní strašně) neexistovalo, protože neexistovaly žádné nosiče. To se změnilo s vynálezem gramofonu, který umožnil dostat (nejen) hudbu do každé domácnosti. Gramofon nicméně v domácích podmínkách prakticky nebylo možné kopírovat, což se ale změnilo s vynálezem kazety, kterou už kopírovat šlo, byť v omezeném množství. Velký rozmach kopírování potom znamenalo rozšíření CD, a poslední ranou potom byl vynález hudebních a obrazových souborů a rozšíření internetu. Kopírování softwaru je tedy v podstatě produktem technickém pokroku a obskurní spolky typu CPU mi tak připomínají luddity, kteří demolovali tovární stroje, které připravovaly dělníky o práci.
Jinak to, že ušlý zisk není totéž jako ukradený zisk, je snad celkem jasné.
Scorpion
Říct že stahování warezu má komunistické smýšlení... to je teda gól...
Většina lidí co stahuje, pouští takovýhle nesmysly jedním uchem dovnitř, druhým ven... jen jediný Finrod z toho dělá laboráty...
Tohle je teda gól :-D
co se vystřílených mekáčů týče, tak jedná-li se o politický útok na McD, ne na konkrétní hosty, tak máte pravdu, většinou za tím stojí nějaký komunista :)
A propos, z Ukrajiny by byl Andrij (například jako Stepan Andrijovič Bandera). Andrej takto čtené a psané je jméno slovenské. Blízké varianty jsou Andrzej (polsky), Andrjej (rusky) a (maďarsky), André (francouzsky).
Na Mekáči lidem (i mě) vaděj vysoký ceny, a malý porce... takže tvá snaha z toho udělat cokoliv jiného je marná :-P
Ono v Polsku je hlavní dělící linie ne ekonomie nebo suverenita státu, ale vztah k církvi a kecání státu člověku do života, čili nejžhavější otázky nejsou ani soc. dávky, ani EU, ale marihuana, potraty, sekulární stát - tedy odluka církve od státu a podobně. A v těchto otázkách stojí on jasně na proticírkevní straně.
mě to přijde jedno, zda stát kecá nebo nekecá do života - každý si můlže vybrat, jak moc bude poslouchat...
taky seš nucen plnit zákony (které bejvají i hloupé, zákonodárni nemají patent na rozum a dokonalost) platit daně, musíš být patriot, musíš věřit v boha, a podobně.
Pokud neplníš tyto věci ke kterým jsi nucen, čeká tě vězení či společenské znemožnění...
Tudíž i pravice je vlastně levicová...
Obama - spatne, Tea party, kde jsou jestrabi, co chteji bombardovat Iran a americke narodni zajmy ztotoznuji s existenci Izraele - spatne, Ron Paul - spatne.
John McCain sice dobre, ale byl to on, kdo si vybral Palinovou jako viceprezidentku.
zhruba pred rokem udelal Patrik Zandl na svem blogu Marigold pomernee velmi hluboke a detailni zamysleni nad timto problemem. Doporucuji se na to podivat, je tam mnoho historickych i kontextualnich faktu.
http://www.marigold.cz/item/intelektualni-prava-jsou-odvozena-od-intelektu-tedy-schopnosti-inovovat
Poslední Anonymní: Díky, mrknu na to.
Nazory mnoha z nich na zahranicni politiku skutecne oplyvaji prevahou inteligence a racionalniho usudku nad emocemi a nabozenskym vytrzenim (lhostejno, zda v Boha, nebo neoliberalni kapitalismus)to je videt na priklade Iraku :))
Jenze malo lidi bude resit blbosti jako ty. Bude to bud Obama, nebo ne a kdyz ne, tak treba s Tea party. Ty bys politiku delat nemohl, porad by si hledal nejake idealni osoby a postoje, ktere odpovidaji politologickym pouckam a teoretickym cancum neoliberalni ekonomie. Nakonec ani ti manici z Wall streetu by o takove analyzy nestali, protoze potrebuji prave nabozensky zapalene cvoky s planoucimi pochodnemi, co zblbnou davy, aby si sami mohli namastit kapsy.
víš, houstička do který 5x kousneš, a je v háji, to je opravdu výtlem... zajmá mě průměrná inteligence zákazníků... bude minimální :-D
"Já hlavně nechápu, proč musí mít vš úplně každý bez ohledu na to, co pak v životě dokáže, místo aby se k věci postavilo samotné ministerstvo a konečně přiznalo, že všichni lidé nejsou stejní, že rovnostářství je nesmyslnost a škodí všem.
Aby se už u dětí na druhém stupni zš dělaly testy na co se hodí a na co mají vlohy a predispozice a v tom se cíleně rozvíjely a nebyla tu ta šílená praxe jako dnes, kdy se požaduje hlavně dobrý "průměr" ve všem. Nesmyslné navrčené věci nazpaměť s tím, že kdo dokáže zopakovat cokoliv bez pochopení je ideální student a nakonec bude odměněn diplomem.
Zajímavé články jsou o tom na zpovedka.cz zvláště ten "české školství - středověk". Myslím si, že škola, kde stráví většina z nás cca čtvrtinu života by měla člověka rozvíjet a vychovávat talenty ala Einstein a ne otesávat lidi na šroubečky, kdy dnes pečlivého a myslícího řemeslníka nenajdete, ale každej dřevák má vysokou školu nebo je doktor a každá bývalá prodavačka také.
Řekl bych, že je to celé nesmyslné. Na opakovací práce by měly stačit střední školy a vš by měly být skutečně pro nadané a to mají odhalit kvalitní psychotesty a ne nějaké soukormé testíky, které jsou vymyšlené od základu hlavně jako dobrý džob.
Vždyť tahle země nikdy nic jiného než vynikající mozky neměla a školství je základ. Tak jak funguje dnes je to ale ubohé !!
Na ministerstvu školství za posledních dvacet let nebyl vůbec nikdo, kdo by měl zájem o jakýkoliv pokrok. Feminizované opakovací učitelky jsou vhodné tak akorát pro opakovací holčičky, ale chlapečci potřebují autoritu a ti myslící potřebují myslícího učitele a charakter. Což je něco, co se v našem školství dnes nevyskytuje a není to o platu, ale o celkové politice ministerstva."
http://www.novinky.cz/diskuse?id=225250&articleId=/domaci/223461-ctvrtine-strednich-skol-hrozi-zanik.html§ionId=8
jak se zdá, pan Finrod je přesným produktem toho, co autor píše - hlupák, který odvyprávěl nacvičená fakta, za což byl hodný studentík, a takto to dopadlo.
Hrůza...
naprostý souhlas.
Systém autorských práv ustrnul někde v pravěku.
Mojmír Adamec
Tyto stránky očividně vede člověk který má místo mozku papírek, na kterém je napsáno "USA = hodní, ti co USA řeknou = zlí".
Jak je možné že se tu dovídáme o zločinech islámského terorismu, zločinech Ruska, ale nikde tu nevidím zločiny USA? Masakry v Korejské válce, masakry v Jugoslávii, zasahování do cizích válečných konfliktů, a snahy o ovládnutí Euro-asijského sektoru, o kterých mluví sám Brzirinský?
Tyto stránky jsou až směšně proamerické, což vede k jejich úpadku.