ANALÝZA: Pojednání o uprchlících, islamofobii a fašismu II.
(díl
2.)
Ohrožení podstaty demokracie
Z hlediska
politologie je tu další, a to nijak vedlejší problém. Nedemokratický postoj a
ohrožení demokratické podstaty politiky, ze dvou stran. Jedná se o vylučování
jedné strany z politické debaty, z demokracie, z politiky.
Platí to více či méně pro obě strany sportu a fakticky se jedná o extrémistické
názory, ačkoli jejich zastánci jsou jinak umírnění, a třeba si i myslí, že jsou
prodemokratičtí a nevidí hrozbu, kterou sami způsobují.
Najdou
se lidé, kteří se radují z toho, když je nějaký názor umlčován, protože se
jim nelíbí. V dnešní době to nabírá podoby neustálého přidávání přídavných
jmen souvisejících s nedemokratickým diskursem před názory/lidi/skupiny,
s nimiž nesouhlasíme. Nebo zablokováním stránek na facebooku. A propó, kdyby
Vám, vážení čtenáři, kvůli Vašim názorům a odkazům na facebooku zablokovali Vaši
odpůrci Váš facebook, či Vaše oblíbené stránky s politickou tematikou,
nebyl by to fašismus?
Prvním
ohrožením demokracie je, když zastánci přijímání uprchlíků označí opačný názor
za extremistický, xenofobní, rasistický. Toto ohrožení demokratické podstaty
státu podporují právě také (ale nejenom) i vědci se svoji výzvou. Označím-li
protivníka, opačný názor za extremistický, xenofobní, rasistický nebo třeba
fašistický, automaticky ho tak vylučuji z politické demokratické debaty,
vylučuji ho a jeho nositele ze slušné společnosti. Předem ho označuji za tak
špatný názor, který by měl být předem odsouzen. Fakticky ho tak řadím mezi
nedemokratický názor. Řadím ho někam ke komunismu a nacismu. Který jako takový ideálně
nemá právo kandidovat ve volbách, strana má být podrobena zkoumání soudem,
nejlépe zrušena, facebookové stránky zablokovány a zrušeny atd. atd.
Tito
lidé se sami chovají nedemokraticky, jako fašisté či komunisté, a to přesně
v jednom z těch základních bodů, který činí fašismus a komunismus tak
nebezpečnými. Tj. že ve jménu svého vidění světa, svých představ o budoucnosti
či uspořádání společnosti vylučují z politické debaty opačné názory. Demokracie,
pluralita názorů a demokratická debata NAOPAK stojí na podstatě a shodě, kdy
s opačným názorem mohu nesouhlasit, ale uznávám právo na jeho existenci a
vyjádření. Tj. nesouhlasím s Vámi, ale budu se bít za Vaše právo Váš
názor vyjádřit. Resp. pokud Vy akceptujete tutéž premisu.
Kdo
tuto podstatu akceptuje, nesmí být nikdy jeho názor vylučován
z demokratické debaty. A nesmí být z ní vyloučen, ani předem ponižován,
jako názor xenofobní, rasistický, fašistický či extremistický (a tedy
nedemokratický). Pomiňme teď české vyhrocené předvolební boje levice
s pravicí (resp. stranami, které předstírají, že s ní něco mají
společného), kdy jedna strana o druhé tvrdí, že nastane konec světa
v případě vlády těch druhých. Já si to ostatně o té druhé straně myslím
také, ale musím tuto vadu demokracie akceptovat jako nejméně špatné řešení.
Vážený
čtenáři, pokud máš dojem, že píšu jak fašista, sám jsi fašista. Můžeme se
zažalovat a soutěžit, kdo je trapnější. Označit někoho za fašistu je snadné a
nedemokratické. A bohužel typické pro určitě skupiny lidí, kteří se jinak
vehementně demokracií ohánějí.
K
druhému ohrožení demokracie patří stejné vylučování z debaty ze strany
odpůrců uprchlíků. Tím jsou jak šibenice, vysklená Klinika, tak vyloučení
určitých opačných pro-uprchlických názorů z politiky/debaty/demokracie,
jak pravil Konvička. Kdysi napsal něco v tom smyslu, že bude potřeba až
15% obyvatel vyloučit z práva volit. To už je nedemokratický extrém.
Samozřejmě k takto nedemokratickému kroku může dojít v zájmu vůbec
záchrany existence státu, zvláště pokud islám v praxi skutečně náš stát,
jeho demokratickou podstatu a náš způsob života ohrozí. Nicméně tato situace
nenastala, a i kdyby jednoho dne nastala, je vždy třeba jasně říct, že se jedná
o krok zásadně z povahy nedemokratický.
Co
se Kliniky týče. Byla do ní vhozena světlice a dlažební kostky, nejedná se o
natolik závažný trestný čin, v porovnání třeba se zrůdností útoku, který
odnesla Natálka, a už vůbec se nedá srovnávat s protesty proti zasedání MMF a
Světové banky. Mimochodem, zkuste se zamyslet, jaká je názorová příbuznost
protestujících proti MMF a lidí v Klinice.
Pravda,
je to horší než házet vajíčka nebo střílet airsoftovými („softwarovými“)
kuličkami na politiky, ale při demonstracích naštvaných lidí a v takovém
počtu zkrátka k výtržnictví dochází (a podle toho se na to má reagovat). Zbude
nepořádek, vytrhané dlažební kostky, vysklené výlohy.
Jedná
se o radikalizaci veřejnosti a útok na hodnoty asi tak jako když naši v roce
1969 vysklili výlohu aeroflotu. Mohlo si pár radikálních „přijímačů“ a „odmítačů“
dát někde přes hubu a bylo by to totéž. Samozřejmě, že stávat se to nemá a je
to ta čára, za kterou žádná demonstrace v demokracii zajít nesmí. A co
vím, tak minimálně IVČRN se od toho distancovala, což je dobře, byť je to jen
gesto - ale i pro příště by měli vůdci podobných demonstrací veřejně sdělit, že
jestli bude mít někdo podobný nápad, nemá podporu hnutí. V opačném případě
vždy budou mít organizace typu IVČRN podíl na radikálních nedemokratických
událostech typu Klinika stejnou spoluvinu jako islám na terorismu (a dalších
zlých činech s ním spojených). Pozor na to.
Debata,
diskuze a demonstrace musí zůstat v rámci demokratických standardů. Rozbít
výlohu názorovému oponentovi je stejně nepřijatelné jako napadení Sobotky na
předvolebním mýtinku v roce 2010. Takové činy teda ne! Házení rajčat a
vajec lze brát jako standardní a bezpečný nástroj vyjádření opovržení, fyzická
napadení a vysklení výlohy nikoli, v tom se dotyční skutečně radikalizují nepřijatelným
způsobem.
Součástí
toho, že máme zůstat humánní a demokratičtí, je také to, že budeme pouze
tolerovat (nebudeme se jimi však řídit) názory těch, kdo nejvíc křičí o
humanismu, přijímání uprchlíků a co poté budou křičet o diskriminaci a urážení
náboženství, až/pokud budeme po muslimech chtít asimilaci, přizpůsobení,
dodržování našich zákonů.
Nemůžeme
si zachovat svoji demokratičnost a preferování diskuze před násilím tváří
v tvář těm názorům, co opačné názory označují předem za xenofobní a co
tleskají blokování facebookových stránek s opačným názorem. Nemůžeme si
zachovat naši kulturnost a humanismus a zároveň poslouchat přijímače, co budou
křičet o diskriminaci a tolerování kulturních odlišností přistěhovalců, pokud tyto
odlišnosti jsou neslučitelné s našimi zvyky a zákony, nebo jsou vyloženě
odporné. Čímž se dostávám k..
Islám
A
co mám já osobně proti islámu? Problém s ním mám ve třech rovinách.
1)
Náboženství. V tom je islám stejný např. s křesťanstvím. Je mi
vyloženě odporné, že někdo stanovuje standardy etiky, toho, co je správné a co
se má dělat – na základě a garance toho, že to tak chce nějakej bůh, určil to
nějakej bůh, nebo nějakej prorok, nebo nějaká kniha. A je z toho dogma. A
nedá se o tom diskutovat, nedá se to zpochybnit a někdy ani zesměšnit. Je mi to
odporné jako člověkovi. I jako ateistovi, pokud by pro někoho bylo pro lepší
pochopení důležité vyjádření mojí víry.
2)
Má špatné hodnoty - co dobrého
nám přinesl, řekněme za posledních sto let? Je mi zcela ukradené, co pochází z koránu,
co je v nějakých hadísech a co je až šária. Je mi jedno, jestli jsou
islámské nebo jen islámem tolerované všechny ty pitomosti či zla od považování
psů a vepřů za nečistá zvířata, mlácení hlavou o zem 5x denně, přes vraždy ze
cti, (ženské) obřízky, popravy jinověrců, popravy homosexuálů, po pojetí
podřízenosti (bohu, knize, autoritě, jinému člověku) a po pojetí svobody
jednotlivce. A po roli náboženství v celkovém životě, v každodenních
činnostech a politice či pojetí pokroku.
Nebo
klasický případ – fatva. Co to je za odporný myšlenkový směr, kde může být
někdo určen jako osoba, kterou správný ctnostný člověk má zlikvidovat? A fatva
není nějaký nepoužívaný relikt, vytržený z kontextu textu v koránu a
z kontextu doby. Když čtete bibli, svým způsobem se dá chápat jako návod
na genocidu. Křesťané ji ale nepáchají. Genocidní články v bibli jsou pro
křesťany nepoužívaný relikt. Fatva není relikt.
Další
příklad by se týkal spíše sunnitského islámu, kde není žádná vrcholná
náboženská autorita (jako papež), což má za následek, že jeden imám může hlásat
jako správný islám něco úplně jiného než jiný. A nakonec cokoli špatného se
podle jednoho „správného islámu“ stane, to hned druhý imám může označit jako
„nesprávný islám“. Takže v praxi se může obhájit jakékoli zlo a zároveň
říct, že to s islámem rozhodně nemá nic společného.
Každý
muslim nebere islám doslova. To je pravda, ale z toho tím pádem plyne, že
člověk-muslim je tak dobrým člověkem, jak málo je muslimem. Platí-li tato
premisa i pro jiná náboženství, to nevím (a pro tento text na tom nesejde),
budu předpokládat, že ano.
Jestli
muslimové chtějí brát ty svoje texty doslova a jak moc se jimi chtějí řídit, to
je jejich vnitřní záležitost. Do toho muslimům zasahovat nesmíme, nepožádají-li
nás. Muslimové se sami musí zamyslet nad tím, co to má být ten správný či
většinový islám, jak moc má ovlivňovat jejich životy a životy ostatních. A
jestli bude muslim znamenat nijak zvláštní popis normální člověka (jako třeba když
je někdo křesťan), těžko k rozeznání od jakéhokoli jiného člověka, nebo jestli
slovo muslim v sobě ponese nádech potenciálního hovada či teroristy (na
rozdíl od křesťanů), co bude ve jménu svého náboženství a svatých knih
fanaticky zabíjet lidi nebo si alespoň vynucovat v Evropě svoje islámské
hodnoty místo své integrace do společnosti. Muslimové, nikoli my, jsou
především ti, co něco musí – co se musí zamyslet nad sebou a islámem, co např.
musí uznat vraždění všech lidí za univerzálně zlé. Chce se dodat – především
těch lidí v Izraeli, tím by měli začít.
Do
té doby je přijímání muslimů do Evropy pro nás větším problémem než utrpení
lidí v Sýrii a utrpení uprchlíků. A než utrpení obyčejných muslimů (snad
jich je většina), kteří se jako každý jiný obyčejný člověk chtějí mít fajn, mít
nerušený život v bezpečí a neberou nějaké náboženství vážně, doslova a
kteří opravdu vnitřně nesouhlasí s jakýmkoli fanatismem a terorismem.
3)
Tendence k radikalizaci. Aneb najdi faktickou chybu v textu:
„Čtyři muslimové vejdou do restaurace, za nimi vstoupí křesťan (či ateista,
buddhista aj.) a v sebevražedném pumovém teroristickém činu vyhodí vše do
povětří.“
Ať
už vám islám vadí nebo ne, radikální islám vadí všem, i ne-radikálním muslimům.
Ale za radikalizaci chápu i to, jak muslimové reagují na karikatury Mohameda
v dánském tisku před deseti lety. Jak reagují na vystřílení redakce
Charlie Hebdo. V obojím demonstrují svůj hodnotový žebříček, neslučitelný
s naším, kdy zde náboženské záležitosti nadřazují svobodě slova. Až stovky
imámů prohlásí, že urážka islámu/proroka/boha není akceptovatelný důvod
k zabíjení, že správný muslim se nad to má povznést, a desetitisíce
evropských muslimů s tímto názorem vyjdou solidárně manifestovat do ulic,
pak se budu mýlit. Zatím vidím, že stále hoří dost dánských vlajek kvůli
nějakým karikaturám. Zatím jsou průzkumy veřejného mínění mezi muslimskými
komunitami děsivé.
K třetímu
důvodu patří i to, jak muslimové schvalují terorismus a zabíjení a jak proti
tomu masově nedemonstrují. Opět si to musí srovnat sami a my nejsme povinni jim
v tom pomáhat, našlapovat okolo nich opatrně po špičkách, či snažit se je
neurážet. Naopak, měli bychom v Evropě důsledně požadovat přijetí našich
hodnot a ujasnění si ze strany muslimů, co je to vlastně ten neradikální
islám a zda je takový v Evropě vůbec akceptovatelný. Do té doby patří
islám do Evropy asi tak jako komunismus a nacismus.
Závěrem
Pokud
nebudeme situaci řešit, další muslimové budou proudit do Evropy, co nastane v ČR
dříve? Další Breivik nebo další Paříž (či Charlie Hebdo, Madrid, Londýn nebo
11. září, pochopitelně)?
Nic,
pokud se minimálně elity nebudou chovat přezíravě, pokud navrhnou řešení, pokud
zavrhneme multikulturalistickou ideu (v dnešní podobě), pokud budeme požadovat
důslednou integraci (a omezeného množství muslimských uprchlíků), pokud se
budeme stavět k přijetí uprchlíků stylem „my můžeme - vy musíte“.
Takže,
co s tím? Vybírat si, koho přijmeme, v jakém počtu. A komu se to
nelíbí, může jít jinam. Samozřejmostí zůstává důsledné požadování přijetí
našich hodnot, především bez ohledu na jakékoli řeči některých z nás o
potlačování náboženské svobody. Neustupovat jejich požadavkům – jinak salámovou
metodou a (v méně špatném případě) nenásilně budeme nahrazeni jinou kulturou,
jako ti indiáni.
Nemyslím,
že by prvním krokem k řešení mělo být, aby „Islám v České republice
nechceme“ nebyl jen název hnutí, ale jeden ze základů oficiální politiky ČR.
Nicméně toto by měl být jeden z možných a přijatelných závěrů
celospolečenské debaty o tom, jak se postavíme k migraci a islámu. Alespoň
do doby, než si muslimové vyřeší, co to má být ten islám. Aby si oni nastavili
jasné mantinely, co už je nepřijatelné a neislámské. Oni musí nést toto břemeno.
Ne my, abychom za naše prostředky vymýšleli programy integrace migrantů,
složitě sledovali potenciální radikály a předcházeli teroristickým útokům.
Poznámky na závěr
- V některém
evropském státě (snad Dánsko?) mají údajně systém psychologů, policie a
bezpečnostních složek, který vychytává radikalizující se muslimy a „lidsky“
(konzultacemi, pomocí, ukazováním možností aj.) docela úspěšně zvládá zjistit,
kdo z muslimů je potenciální budoucí terorista a jak z něj udělat
umírněného muslima, se kterým ve společnosti není problém. Nevím, jestli by
něco podobného naši „přijímači“ či sluníčkáři přivítali nebo odsoudili jako
zasahování do náboženské svobody. Ale předpokládám, že by to mohli uvítat -
kdyby to byl státní projekt, vytvořily by se na to neziskovky a v názvu to
mělo něco s Václavem Havlem. A všimněte si, že to celé nebezpečí s radikalizací
se týká jen islámu. Hlavně si všimněte, že se jedná o program řešení následků
problému, nikoli příčin.
- Vůbec
se nehodlám rozepisovat o tom, jak neziskové organizace sají prostředky ze
státních rozpočtů (a různých fondů), aby něco doputovalo na reálnou pomoc uprchlíkům,
něco těm odvážným dobrovolníkům vespod hierarchie a něco někde někomu zůstalo a
kdo ví, jestli toky peněz zvládá kontrolovat i někdo jiný, než ke komu tečou.
Snad jen doporučení – poslouchejte řeč peněz, kdo koho platí, kdo z koho
žije, kudy peníze tečou. Ke komu peníze přitékají, má zájem, aby tak zůstalo.
- SANEP
provedl v prosinci průzkum veřejného mínění ohledně volebních preferencí.
Naše vláda je v polovině období, což je v kombinaci
s uprchlickou krizí ideální čas, aby na úkor vládních stran posílila
nějaká ta protiuprchlická, extremistická, xenofobní a zajisté fašistická
platforma. Sice věřím jen těm průzkumům, co si sám zfalšuji, klíčový je pouze
výsledek voleb, ale i ty průzkumy ukazují, že se nic neděje. Možná se do
sněmovny po volbách s pár poslanci dostane nějaká ta komická formace typu
Sládkových Republikánů nebo Úsvitu. A nebo taky ne. To je asi tak vše, co nám
v Česku „hrozí“ od nás samých. Chápu, že někdo si přesto může myslet, že
tyto obavy z nás samých jsou důležitější než obavy z islámu,
islamizace a/nebo migrace, já si to nemyslím. Můžeme o tom debatovat, pokud mne
předem neoznačíte za xenofoba, fašistu atd.
- Jak
chtějí v Evropě zvládnout integraci cca milionu lidí za rok 2015, když pořádně
dosud nezvládli integraci svých muslimů – to nechápu.
-
Mladých mužů, v tom věku, kdy jejich případná frustrace nejsnadněji přerůstá
v násilí (viz zmíněná hořící Paříž, ale také historicky tak vzniklo mnoho
revolucí, např. ta Íránská v 70. letech), je mezi uprchlíky víc než žen
stejného věku. A to v horším poměru, než v jakém ho způsobila
politika jednoho dítěte v Číně, kde s tím mají léta problémy. Jak to
chtějí politici vyřešit, nechápu. A pochybuji, jestli si vůbec uvědomují, o
jaké nebezpečí se jedná. Záměrně?
- Házet
vše špatné na uprchlíky je stejně inteligentní jako za vším špatným vidět Rusko
a zmiňovat tento faktor, ať už Rusko nebo uprchlíky, v takřka jakémkoli
tématu či argumentaci.
- Když
policie zmlátí technaře na Czechtekku, je z toho aféra, rozmáznou to
noviny, debatuje se o přiměřenosti a pro příště se přijmou opatření. Když
řádění rowdies a násilí na stadionech zanechá těžce raněné, nebo jinak překročí
určitou mez, přijmou se opatření, média debatují o tom, co jsou zač a co jsme
to za necivilizovanou společnost, že se to u nás děje, obyčejní lidé nepůjdou
na fotbalový zápas do „kotle“ s dětmi. A kupodivu ne z jejich
vnitřního rasismu či xenofobie. Když mladí Dánové a Britové provedli pár
zájezdů-nájezdů na české hospody, levné pivo a holky, rozmázlo se to
v médiích, řešilo se to. Za to když na novoročních oslavách muslimští
přistěhovalci (a jak jsem zmínil na začátku – je zcela irelevantní, jestli nově
příchozí nebo již nějakou dobu v Německu žijící) sexuálně napadají ženy,
tak první reakcí je snaha o tom nemluvit. A poté se najdou mezi přijímači i
tací, co začnou poukazovat na to, ke kolika znásilněním dochází v ČR.
- Udělat
to, co se stalo v Kolíně, místní občané, běloši, hned z toho bude
zmedializovaná aféra (jako např. s řáděním rowdies nebo třeba i
czechtekkem), hned se zavedou opatření a těžko se to bude opakovat – u muslimů se
vše tutlá, poté se alespoň zamlčuje aktivita uprchlíků, poté se ospravedlňuje a
zamlžuje (stylem v ČR jsou ročně také tisíce znásilněných). Hnusný dvojí
metr.
- Zastánci
uprchlíků mají vůbec zvláštní ospravedlňování a dvojí metry. Na sexuální
obtěžování v Kolíně – řeknou, že v Čechách se také znásilňuje. Na
vysklenou Kliniku ale neřeknou, že muslimové na západě zapalovali auta. Vraždy
dcer ze cti radši ututlají a nebo je označí za výjimku (co rozhodně nemá nic
společného s islámem!), protože nemohou podat srovnání s ČR.
- Ono
nezáleží na tom, co uprchlíci-muslimové provedou, jejich zastánci si to
ospravedlní vždy, i kdyby se našel masový hrob a
muslimové-přistěhovalci/uprchlíci se veřejně chlubili, jak si zachovali čest,
když jim jejich dcery začaly randit s evropany-nemuslimy. Takoví zastánci
uprchlíků si najdou ospravedlnění stejně. Kolín dokázal, že otázkou není, co se
musí stát, aby se zastáncům otevřely oči.
- Vyskytly
se názory, že Kolín byl organizován někým v pozadí (nejlépe Ruskem a
Putinem). Jasně, a 2. světovou spáchalo mezinárodní židovstvo, aby
ospravedlnilo založení vlastního státu a aby si už po těch hrůzách holocaustu nikdo
o židech netroufl říct něco špatného.
- Obyčejně
si rádi poslechneme každého, kdo je v nějakém smyslu odpadlíkem a vynese
vnitřní poměry na povrch. Historky těch, co nemohli poměry v nějaké
organizaci déle snášet a vynesli je na povrch, o ty je zájem a to dokáže
zatřást celou organizací. Anonymous, Assange či Snowden vynesou něco na povrch
– hned zmedializováno. Někdo odpadne od scientologů a prohlásí, že vymývají
mozky – toho se média chytnou. Tajné zprávy důvěrných zdrojů o čemsi prohnilém
ve Vatikánu či katolické církvi – hned to bude v novinách a hned bude
široce akceptovatelné plivání na křesťanství. Odpadlík od politické strany?
Okamžitá mediální celebrita. A co kdyby se někdo infiltroval ke Konvičkovi a
poté vše vytroubil? Aha! Tak proč neposloucháme odpadlíky a konvertity od
islámu? Proč neposloucháme ty, co ví, jak to uvnitř chodí?
- Úplně
závěrečná poznámka. Pokud se mnou zásadně nesouhlasíte, zkuste to všechno zde
napsané o islámu a uprchlících analogicky nahradit Ruskem a Rusy.
Představte si situaci – milion(y) ruských uprchlíků chce do Evropy, chce i do
Česka. #přijímáš? Nebo s tím máš nějaký problém, něco ti na tom nesedí,
něco v tobě ti říká, že to není jen tak a všechny sem vpustit není bezpečný
nápad – a jsi tedy tudíž odporný nácek, xenofob, rasista, extremista?
Komo
Komentáře